1 juni 2018

Iskall italienare

Kan ni gissa vad vi pratat om på veckans Grej of the day? Det kunde våra elever. De hade klurat ut att dagens ämne var glass.
Vi fick bl.a. lära oss att man tillverkade glass i Kina för väldigt många år sedan av fruktsaft och snö och att den första glasspinnen kom 1935, den klassiska puckstången. I år har GB 11 nyheter i sitt sortiment. Tur att vi har hela sommaren på oss att prova igenom dem!










Vi passade också på att redan idag bjuda på en avslutningsglass. Vi tyckte att det passade bra och det verkade eleverna också göra!









Avslutningspyssel

Vi förbereder lite smått inför skolavslutning på olika sätt och idag har vi tillverkat fina paradpinnar. Ni kanske kommer ihåg våra jordgubbspinnar förra året. Fjärilar har ju varit ett omtyckt arbetsområde nu på våren, så visst passar det bra med färgglada fjärilar på våra pinnar. Det kommer att bli så fint när vi går i fjärilsparad på avslutningen.
















31 maj 2018

Värmen...

... gör oss lite trötta. Vi kämpar på, jobbar så mycket vi kan och tar många vattenpauser. Ibland när orken tryter ägnar vi oss åt några av våra favoritsysselsättningar, att läsa och att få välja en alldeles egen ritskola.













Tänk på språket vecka

På elevrådets initiativ har vi denna veckan en ”tänk på språket vecka”. Detta innebär att vi alla ska tänka lite extra på vad vi använder för språk till varandra. Efter varje dag har vi en kort avstämning om hur det har varit under dagen. Vi räknar de snälla orden som barnen har sagt eller hört på skolan. T.ex. tack, hej, vad snällt av dig, vad glad jag blir när du gjorde så, heja dig! 

Vi har också låtit barnen fundera på vad man kan säga istället för fula ord, när man till exempel blir arg eller förtvivlad över något. Här är några förslag. 





30 maj 2018

Fjärilens livscykel i pastaform

Idag var det full aktivitet på pysslet under en NO-lektion inne av klasserna. 
Eftersom vi har jobbat med fjärilens livscykel så gjorde vi idag en skapande uppgift till detta. Eleverna fick plocka en pinne i skogen så fick de, med hjälp av pasta lägga fjärilens livscykel. 
Titta så fint det blev! Risoni föreställer äggen, Girandole blev larven, Gnocci blev puppan och Farfalle blev just fjärilen! 











29 maj 2018

Begreppsdetektiver

Det är många begrepp inom den nordiska mytologin som behöver förklaras och redas ut. Idag har vi varit detektiver och använt vår procedurförmåga. För att reda ut ord och begrepp har vi använt våra lärplattor och sökt information på Ne ordlista och synonymer.se










Hej då ABC~klubben...

... för det här läsåret! Vi följde upp terminens sista läsläxa med hjälp av några arbetsblad.




Bokens allra sista kapitel kommer vi att läsa i skolan. I höst kommer de tillbaka, Asta, Bea och Cesar i ABC~klubben.





28 maj 2018

Balders död

Idag handlade dagens SO- lektion om den gode guden Balder som blir dödligt luttrad av den elake Loke. Vi började med att se en film om myten för att sedan läsa en text om samma myt. 

Odens son, Balder, var omtyckt av alla. När Balder drömde en mardröm om att han skulle dö bestämde hans mamma Friggs för att risa ut för att få alla, människor, gudar, djur och växter att lova att aldrig skada Balder. Loke blev svartsjuk och tog reda på om det fanns något som ännu inte hade lovat detta löfte och fick höra att misteln ännu inte lovat någonting. Men den var ofarlig så det gjorde ingenting. 
Loke lurade den blide guden Höder som tog sin pil och på lek sköt pilar mot Balder. Pilen träffade Balder och dödade honom. 



När barnen sedan skulle jobba med myten så fick de jobba med frågor på ytan, frågor där svaren finns i texten. Sedan fick de börja vara begreppsdetektiver. Vad menas med ordet mistel? Vad är det för något? Vad är en mardröm? Om barnen var osäkra fick de söka på ne.se för att få en enkel förklaring av ordet. 
Det var stort engagemang hela lektionen och barnen tyckte att det var både spännande och intressant. 










Tal från andra kulturer

De siffror du får lära dig i skolan har inte alltid funnits. Det finns andra siffror och sätt att skriva tal, som människor använde för länge sen. Idag har tal från andra kulturer introducerats. 
Eleverna fick prova på att bygga tal i olika talsystem och på så sätt också träna positionssystemet. 
Först tränade vi i matteboken. 





Sedan fick de öva på paddan, på Skolplus. Här fick barnen träna på att omvandla tal i de olika talsystemen. 
Rolig lektion, tyckte barnen!