Under bokveckan förra veckan startade en bokmärkestävling. Två bokmärken i varje klass röstades fram till en finalomgång som hölls den här veckan. Eleverna tittade på alla bidragen i biblioteket och röstade sedan på ett bidrag via en länk på sina lärplattor. Titta så fina alla bidrag är!
4 maj 2018
Bär i nattplagg
Ett bär i nattplagg... vad skulle det kunna vara?
Jo, bananen förstås! Idag handlade veckans grej of the day om det nyttiga, vitaminrika och mättande bäret. För bananen är faktiskt ett bär som växer på en planta, även om vi var många som trodde att det var en frukt.
Vi avslutade med att sjunga med i sången ” Var ligger landet där man böjer bananerna?”
3 maj 2018
Myten om stora och lilla björn
Myten om stora och lilla björn eller stora och lilla karlavagnen stod på tur på veckans SO pass. För att bli riktigt vassa på att återberätta en myt så kikade vi på framgångstrappan. Med hjälp av den ska vi sikta riktigt högt och hela tiden utveckla vårt återberättande.
Först tittade vi på myten och sedan lade vi ut bilderna i kronologisk ordning och återberättade för varandra två och två. Efter det fick var och en fylla i en självkontroll........
Slutligen fick eleverna var för sig pricka in sig på kunskapstrappan(var är jag nu?) och även fundera på nästa kliv(vad ska jag göra för att förbättra mitt återberättande?).
Först tittade vi på myten och sedan lade vi ut bilderna i kronologisk ordning och återberättade för varandra två och två. Efter det fick var och en fylla i en självkontroll........
Hur gick det för mig att återberätta idag?
Efter det var det dags för för kompiskontroll......
Hur tyckte min kompis att det gick?
Sedan var det dags för parkamraterna att återkoppla till varandra med hjälp av checklistan.
Slutligen fick eleverna var för sig pricka in sig på kunskapstrappan(var är jag nu?) och även fundera på nästa kliv(vad ska jag göra för att förbättra mitt återberättande?).
Geometri
Vår student Petra har planerat upp ett erbetsområde i geometri som vi jobbar med nu under några veckor. Vi tränar på både två dimensionellt och tre dimensionellt objekt och deras inbördes relationer.
Målet är att vi ska lära oss objektens namn samt att kunna beskriva dem med hjälp av begreppen hörn, sida, kant och sidoyta. Vi kommer också att nosa lite på vinklar men vi kommer att arbeta mer med vinklar framöver.
De första lektionerna presenterade vi objekten och pratade om deras egenskaper. Vi arbetade också i vår mattebok.
Den tredje lektionen fick eleverna gå runt på fyra olika stationer. Träna på lärplattan en av stationerna.
En annan station var att ta ett objekt och beskriva det så att kompisen kunde gissa vilket det var.
En station gick ut på att spela ett spel och rita en robot bestående av geometriska objekt.
Till sist hade vi en favorit från ettans ASL-lektion, bygga med ärtor och tandpetare!
2 maj 2018
Larverna utvecklas
Efter långhelgen har det hänt mycket med våra larver i skolan. Under helgen hade de spunnit en silkesknapp och hängt upp sig som ett J i locket på burken. Vi missade detta! Tur att fröknarna hade fotat händelsen under ledigheten...
När vi idag kom till skolan hade nämligen alla larver gjort den sista skinnömsningen och också börjat att förpuppat sig.
Vi fortsätter att studera puppan och nu kommer den att vara puppa i mellan 7-10 dagar. Detta var superkul tyckte eleverna, som följer utvecklingen med spänning..
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)