4 september 2017

Dåtid - nutid - framtid

I vår läroplan är ett centralt innehåll i historia tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid. Det fokuserade vi på när vi startade upp arbetet med livet för 100 år sedan.
Vi ritade en enkel tidslinje på tavlan som vi tillsammans placerade ut ett antal årtal på.


Vi pratade vi om när vi är födda och vi googlade några tekniska föremål som vi ville veta när de 'uppfanns'. Vi räknade också. Hur gammal är fröken? Vilket år är 100 år före 2017? Hur vet vi det? Vilket år är mitt emellan 1900 och 2000 på tallinjen? Vilket år kom före 1900?


För att lättare kunna göra vår tidsresa 100 år bakåt i tiden tog vi sedan på oss våra historeiglasögon och såg ett avsnitt om Emil i Lönneberga. Vi fokuserade bl.a. på kläder, lekar, mat, och bostad. Vi letade likheter och skillnader mellan livet då och nu.