Eleverna delades in i mindre grupper och fick sedan hämta sitt material: bägare med vatten, brustablett och förstoringsglas. De fick även ut varsitt arbetsblad för dokumentation.
Innan lektionen gick vi igenom våra kemi-regler, inte smaka, kemilukta, inget bus och att vi ska tvätta händerna efter lektionen.
Eleverna fick börja med att observera brustabletten (det fasta ämnet) och beskriva det med tre ord, de fick sedan göra samma sak med vattnet (vätskan). Sen fick eleverna rita hur vattnet såg ut från början, i det första glaset på arbetsbladet. Vi gjorde sedan en hypotes för vad vi trodde skulle hända när vi la i tabletten i vattnet, där vi fick många olika intressanta förslag. Sen kom lektionens höjdpunkt då eleverna fick lägga i tabletten i vattnet och observera vad som hände med hjälp av förstoringsglaset.
De fick sedan dokumentera sina observationer på arbetsbladets andra glas. I det tredje glaset fick eleverna dokumentera hur vattnet såg ut efter ett litet tag, och vi diskuterade skillnaden från det första första glaset.
Vi diskuterade också kring frågorna:
- Hur förändrades tabletten i vattnet?
- Vilka egenskaper har ett fast ämne?
- Vilka egenskaper har en vätska?
- Hur förändrades vattnet?
Nästa vecka kommer vi undersöka och arbeta med några egenskaper hos is.