9 januari 2018

Globen - världsdelar och världshav.......

.........., ja det är vårt nya arbetsområde  på SO lektionerna framöver. Vi kommer att lära oss mer om kartor, väderstreck, världsdelar och världshav.
 Så här ser målen för arbetsområdet ut:



För att ta reda på barnens förkunskaper så fick de en utmanande uppgift.
Rita världskartan som du tror att den ser ut och märk ut de platser som du känner till!
Innan vi började med uppgiften så pratade vi mycket om att vara nöjd med det man gör och att tänka att man försöker även om man inte vet hur kartan ser ut. Jag kan om jag försöker och jag är nöjd med det jag gör är viktiga tankar att ha om sig själv och det arbete man gör i klassrummet. I vår lärandesolros kan vi ju läsa just detta.



Titta vilka härliga världskartor! Visst kan vi redan en hel del!






Efter ritande och skissande så utvärderade barnen sig själva. Har jag ansträngt mig? Har jag trott på mig själv? Har jag gjort mitt bästa? Tänkte jag peppande tankar om mig själv?
Så här såg resultatet ut i en klass.



 Nu är vi redo att lära oss mer om globen!