24 augusti 2017

Kvalitetsarbete

Idag har vi påbörjat ett område som vi kallar kvalitetsarbete. I detta arbete vill vi göra barnen medvetna om vad kvalitet på skolarbetet är genom att synliggöra och ge konkreta exempel. Detta arbete är kopplat till vår lärandesymbol solrosen som handlar om att synliggöra lärandet för eleverna. Eleverna fick se fyra målade mandalabilder. I smågrupper fick de diskutera och numrera de olika bilderna efter kvalitet, samt motivera varför. Grupperna fick sedan redovisa sina åsikter genom att gå fram och sätta dit post-it lappar med nummer. 

Så här lät det bland annat.

- Den här bilden är bättre, för den som har målat den har använt fler färger och målat innanför linjerna.
- Den är bättre för det syns inget vitt på bilden, allt är ifyllt.
- Den här får nummer fyra för det är bara en färg och jätteslarvigt

I en klass var alla grupperna överrens om numreringen och i en annan var det lite varierat.

Efter en mycket givande diskussion kikade vi närmre på solrosbladen: jag lär lär mig när jag anstränger mig, jag lär mig när jag utmanar mig och jag lär mig när jag koncentrerar mig.

Barnen fick sedan i uppdrag att måla en mandalabild och naturligtvis sikta mot hög kvalitet.
Vi kan bara säga att de tog uppdraget på stort allvar👍😀