10 januari 2017

Stationsmatematik med 10-kompisar


Idag hade vi fyra olika stationer på mattelektionen vilket uppskattades av eleverna. Huvudsyftet med stationerna var att öva 10-kompisarna på varierat sätt.


Med hjälp av dessa pärlormar kan man hålla koll på 10-kamraterna. Man delar helt enkelt upp pärlorna i olika kombinationer. Om man arbetar i par kan den ena i paret gömma ett antal pärlor i sin hand och kamraten ska säga hur många som är gömda.



Korlkeken är ett bra träningsredskap när man övar. Man tar först bort de klädda korten. Om man övar ensam kan man lägga upp ett kort i taget och säga dess 10-kompis eller så kan man para ihop alla 10-kompisar. Om man arbetar i par kan man turas om att hålla upp ett kort och låta kompisen säga kortets 10-kompis.


På en station fanns ett arbetsblad på vilket man övade.

Den fjärde och sista stationen fungerade som parkeringen när vi har ASL. Där skulle man räkna i matteboken. Det vi övar nu är öppna utsagor, eller vilken term saknas som man uttrycker det i vårt läromedel. Det kan vara lite knepigt för här gäller det att hålla koll på likhetstecknet!
Ex.
4 +   =  9          6 =    + 3
8 -     = 5          3 = 10 -